Osallisuus, yhdenvertaisuus ja ympäristö ovat liiketoimintaa muuttavia trendejä. Vastuullista yritystoimintaa on aikaisemmin nähty lähinnä viestinnän ja maineenhallinnan tulokulmista ja toisaalta asiakkaiden suunnalta tulevan paineen aiheuttamana. Trendit ovat valtavirtaistumassa tavalla, jota ei voida ohittaa. Yritykset, joissa vastuullinen toiminta on osa yrityskulttuuria tuotteiden suunnittelupöydältä asiakastoimitukseen ja siihen liittyvän jälkimarkkinointiin saakka, ovat tulevaisuuden voittajia. Ne ovat samalla avainpelaajia esimerkkinsä kautta nopeuttamaan vihreän siirtymän tavoitteiden saavuttamista.

Horisontaaliset tavoitteet ovat oleellinen osa kehittämishankkeiden mittaristoa ja kansallista ohjausta. Samalla ne ovat tulossa osaksi julkista hallintoa ja palveluita poikkihallinnollisina tavoitteina, joita tulee lähestyä kaikissa julkisen vallan ja palveluiden käyttö ja toteutusmuodoissa.

Julkiset hankinnat muodostavat potentiaalisen markkinoita kehittävän välineen. Kanta-Hämeessä julkisten hankintojen arvo on vähintään 750 miljoonaa euroa. Tästä arviolta 250 miljoonaa euroa kohdistuu yksityiselle sektorille. 500 miljoonaa euroa ovat ostoja, jotka ovat kuntakonsernin sisäisiä tai muiden julkisyhteisöjen välisiä.